foreningen børns livskundskab
Foreningen Børns livskundskab blev formelt stiftet i 2007 – en lille selvudnævnt forening med blot ni medlemmer – alle optaget af hvilke konsekvenser og muligheder de mange forandringer og sammenbrud af værdier vi lige nu oplever, har for børn.
Hvad er det vigtigste og mest værdifulde vi kan gøre for børn i dag?
At udvikle nogle enkle redskaber som gør at børn kan blive forankret inde i sig selv.
foreningens medlemmer
Foreningen Børns Livskundskab blev stiftet i 2007. Men det var egentlig et par situationer et par år før der var udgangspunktet for stiftelsen. Den ene var et møde i 2005 mellem Jes Bertelsen, Anders Laugesen og Michael Stubberup. Mødet blev til en lang snak om udfordringer rundt om i verden, om en fornemmelse af krise og klodens tilstand. Anders var netop kommet hjem fra en længere rejse og fortalte at han oplevede at kulturens fernis er tynd og at der mange steder ligger en voldsomhed lige under overfladen. Der blev talt om hvad det egentlig er der holder sammen på kulturen? I mange år var det de gamle spirituelle traditioner, der havde den rolle, men hvad er det egentlig, der i dag kan holde sammen på en civilisation der er under pres?
Samtalen endte med en slags konklusion hen imod, at det bedste man kan gøre for at være med til at sikre en mere stabil og balanceret fremtid er at gøre noget for børn. At udvikle enkle redskaber til børn så de kan blive bedre forankrede i sig selv og i deres hjerte i form af venlighed, forståelse og omsorg for andre.
Et par måneder efter denne samtale modtog Jes Bertelsen et brev fra Helle Jensen hvor hun beskrev sit arbejde med børn og hvordan hun gennem de sidste 30 år havde arbejdet med at uddanne lærere og andet pædagogisk fagpersonale i at udvikle børns selvfølelse og selvberoenhed. Hun udtrykte at hvis Jes Bertelsen gerne ville lave noget for og med børn ville hun gerne være med. Helle Jensens brev blev anledningen til at etableret et møde hvor de 4 nævnte deltog og hvor Steen Hildebrandt og Jesper Juul ligeledes blev inviteret med. Til dette møde blev Pentagrammet præsenteret (se den her) og efterfølende gav alle deltagerne deres bud på hvad de så som udfordringer i den tid vi lever i for kloden som sådan og for børnene.
Der var enighed om at man her havde fat i noget, der var vigtigt at arbejde videre med og endnu et møde blev aftalt. Til dette møde skulle hver person invitere én med. I starten af 2007 mødtes således Peter Høgh, Réne Toft Simonsen, Michala Petri, Poul Nesgaard, Morten Aagård, Else Hammerich samt de seks førnævnte. Det var i dette selvskab i starten af 2007 at Børn Livskundskab blev dannet.
Det blev ved dette stiftende møde besluttet at der skulle laves en konference, denne blev afholdt i november 2007, interessen var overvældende og blev startskuddet for vores videre arbejde i Børns Livskundskab.
Katinka Gøtzsche
forkvinde for foreningen
cand.mag. i dramaturgi og psykologi
Sammen med Helle Jensen har Katinka stået for en stor del af undervisningen i relationskompetence, nærvær og empati på bl.a. læreruddannelsen og på den 2-årige internationale uddannelse “Training Empathy”, samt efteruddannelseskurser i Danmark og udlandet. Har været gymnasielærer i 12 år og er nu tilknyttet forskellige forsknings- og undervisningsprojekter vedrørende børn og unge.
Michael Stubberup
næstformand for foreningen
cand.mag og leder af SYNerGAIA
Medstifter af Foreningen Børns Livskundskab. Han har 20 års erfaring som leder. Etablerede i 1999 SYNerGAIA Rehabilitering og er i dag arbejdende bestyrelsesformand. Har sideløbende stået for udvikling og efteruddannelse i SYNerGAIA Innovation. Sammen med Steen Hildebrandt har han desuden stiftet Sustainable Co-Creation.
Helle Jensen
cand. psych., specialist og supervisor i psykoterapi
Medstifter af Foreningen Børns Livskundskab. Sammen med Jesper Juul har hun undervist i relationskompetence samt familieterapi i en række europæiske lande og er forfatter til flere bøger om nærvær og relationskompetence. De seneste 15 år har en stor del af hendes arbejde været centreret om at forbinde arbejdet med relationer med øvelser forankret i femkanten. Fx i forskellige projekter, som har været ledsaget af forskning. Hun er ligeledes hovedansvarlig for og underviser på den 2-årige internationale uddannelse “Training Empathy”.
Steen Hildebrandt
PhD og Professor emeritus ved Århus Universitet og adjungeret professor ved Ålborg Universitet og CBS, Handelshøjskolen i København
Anders Laugesen
cand.mag. i religion
Medstifter af Foreningen Børns Livskundskab. Har i mere end 25 arbejdet som journalist på DR med fokus på religiøse og eksistentielle spørgsmål. De seneste år han været vært på programmet mennesker og tro på DR1. Anders har gennem tiden modtaget en række internationale og nationale priser for sine tv-dokumentarer og radioprogrammer.
Hanneli Ågotsdatter
cand.arch., psykoterapeut og meditationslærer
Hun har etableret platformen Kontemplation og er dens daglig leder.
Hanneli er tilknyttet Center for Systems Awareness i Boston som og leder den kontemplative del af centerets uddannelsesprogram for mennesker der arbejder med børn.
Hun er en del af Foreningen Børns Livskundskab og fast underviser ved Vækstcenteret.
Sammen med Martijn van Beek er hun ansvarlig for Mind&Life Europes internationale retreats for unge forskere.
Peter Høeg
cand.mag. i litteratur og forfatter
Han har en baggrund inden for sport, dans og kampsport. Udover hans forfatterskab, har han undervist i litteratur og forskellige kreative og fysiske emner i folkeskolen, på gymnasier og på universitetet. Herudover er Peter en del af undervisningsteamet på den 2-årige internationale uddannelse “Training Empathy”.
Jes Bertelsen
idéhistoriker og dr.phil
Medstifter af Foreningen Børns Livskundskab. Forfatter til en lang række bøger om blandt andet sammenhæng mellem bevidsthedstræning og bæredygtighed og mellem nærvær, dybde og ægthed i menneskelige relationer. Han er og grundlægger af Vækstcenteret i Nørre Snede hvor der, på et udogmatisk og moderne grundlag, undervises i selvudvikling, meditation og spiritualitet. Han har gennem mere end 40 år undervist voksne og børn i nærvær og hjertelighed.
Martijn van Beek
associate prof. i antropologi og tilknyttet Interacting Minds Centre ved Århus universitet
Han har blandt andet forsket i årsager til etniske og religiøse konflikter. Hans aktuelle forskning bevæger sig primært i krydsningsfeltet mellem spiritualitet, bevidsthedsforskning og globalisering, hvor han bl.a. er engageret i det interdisciplinære møde mellem neurovidenskaben og kontemplative traditioner. Martijn er desuden en del af undervisningsteamet på den 2-årige internationale uddannelse “Training Empathy”.
Mette Miriam Böll
Biolog, ph.d. og co-founder af Center for Systems Awareness, Boston
Jesper Juul
familieterapeut og stifter af organisationen FamilyLab i en lang række lande
Medstifter af Foreningen Børns Livskundskab. Han er anerkendt i det meste af Europa som forelæser og forfatter til bøger om børns trivsel i familier og skoler og hans tanker om relationens betydning og den voksne som værende ansvarlig for kvaliteten af relationen. Sammen med Helle Jensen har han defineret ‘relationskompetence’, et af de grundlæggende pædagogiske fundamenter for Foreningen Børns Livskundskabs arbejde.